Kampanjen togs fram för att sprida information om lagstiftningen mot barn- och tvångsäktenskap som infördes 2014. Dels till barn och unga så att de är medvetna om vilket skydd lagen ger; dels till yrkesverksamma så att de vet vilket handlingsutrymme och stöd de har i arbetet; dels till vårdnadshavare för att de ska veta vilka konsekvenser lagen kan få och finna stöd ifall personer i deras omgivning utövar påtryckningar.
Det är viktigt att verksamheter som möter barn och unga har kännedom om lagstiftningen. Detta för att de inom ramen för sina uppdrag ska kunna ge stöd och hjälp till unga som riskerar att utsättas för eller som lever i ett tvångsäktenskap och/eller barnäktenskap.
Det material som tagits fram för att sprida information om vad det innebär att bli gift mot sin vilja är:
- Informationsfilm, samt tillhörande material riktat till unga om lagstiftningen om stärkt skydd mot tvångsäktenskap och barnäktenskap
- Affisch om lagstiftningen riktad till barn och unga
- Affisch om lagstiftningen riktad till vårdnadshavare
- Informationsfilm om lagstiftningen riktad till ansvariga aktörer
- Affisch om lagstiftningen riktad till ansvariga aktörer, beslutsfattare och ansvariga politiker
- En översiktlig powerpoint-presentation om den nya lagsstiftningen om stärkt skydd mot tvångsäktenskap och barnäktenskap
- Komplettering av tidigare genomförd kampanj – uppdatering av informationsmaterial som riktar sig till skolelever och skolpersonal
Under framtagandet av materialet vände sig Länsstyrelsen även till unga personer som varit utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck, för att fråga vad dessa informanter ansåg vara viktigt att förmedla.
För att förankra kampanjen har Länsstyrelsen också genomfört djupintervjuer med unga som varit i placering och som idag lever ett självständigt liv. Unga från målgruppen har haft möjlighet att vara med i det praktiska framtagandet av materialet. Bland annat genom att delta vid filminspelning, läsa material och prata om vilka kommunikationskanaler som kan vara lämpliga, samt vilket tilltal som passar för att kommunikationen ska nå ut till målgruppen.